Een van onze laatste vakbladen geeft hier uitgebreid aandacht aan. Is het nog van deze tijd dat een uitvaartondernemer altijd ‘aan’ staat. Waarom zet elke ondernemer in zijn of haar advertentie dat er 24 uur per dag gebeld kan worden, en dat men 7 dagen per week beschikbaar is. Een huis- of ziekenhuisarts maakt deel uit van een team, zo ook een dominee of pastor. Er zijn weinig tandartsen in het weekend beschikbaar, maar hebben dan (gelukkig) wel een noodnummer in geval van onhoudbare pijn.

In tijden van de avondklok zijn er documenten die wij als uitvaartondernemer kunnen invullen en laten zien mochten wij aangehouden worden als wij op pad zijn. Maar….deze gelden alleen als dit een verzorging of overbrenging van een overledene betreft. Het regelgesprek, het wegbrengen van de kaarten naar het postsorteercentrum zijn activiteiten die dan maar later moeten plaatsvinden, aldus de overheid.

Nu ben ik al een aantal keer buiten de avondklok gebeld voor een melding van overlijden maar hoefde geen discussie aan te gaan, simpelweg omdat ik geen blauwe zwaailichten tegenkwam. En de keer dat ik ze tegenkwam en bij een rotonde zag staan..rijden ze voor me uit en vervolgen hun weg.

Toch herken ik de geuitte kritiek in het vakblad dat een uitvaartondernemer de telefoon meeneemt naar bed en bad om maar geen melding te hoeven missen. Echter, bij de dwangmatigheid om binnen het uur na het telefoontje bij de familie op de stoep te staan zet ik een vraagteken. In de opleiding tot stervensbegeleider is mij geleerd dat rust belangrijk is. Rust, niet alleen voor de familie die aanwezig is bij het sterfbed, maar zeker ook rust voor de overledene. Een overlijden is net als een geboorte een proces van lichaam en geest. Voor diegenen die een stervensproces van nabij hebben meegemaakt, en dit ook bewust hebben kunnen observeren, zullen de fases van overlijden in de stervende herkennen. Degene die gaat overlijden trekt zich steeds verder terug, en keert uiteindelijk helemaal in zichzelf.

Niet altijd word ik ’s nachts gebeld voor een melding van overlijden, en niet altijd is het dan de wens van de familie dat ik meteen kom voor de verzorging van de overledene, omdat ze zelf nog even willen slapen voordat ik kom. Ik begrijp dat, het geeft de familie rust dat het overlijden van hun dierbare is gemeld en dat de drukte rondom het regelen van de uitvaart nog even kan wachten.

En is dit immers niet hetgeen waar wij (als uitvaartondernemers) voor willen gaan? Verder gaan bij stilstaan, DE slogan van Oleander Uitvaartzorg. In de afgelopen 9 jaar heb ik mogen ontdekken dat het voor mij persoonlijk goed is om altijd “aan” te staan, omdat ik weet hoe fijn en verstandig het is om af en toe “uit” te gaan.


Marja Oosterman
www.oleander-uitvaartzorg.nl
06-52553676